.

Matija Bećković je davno napisao

„Kad dođeš u bilo koji grad,
ako taj grad bude slučajno Valjevo
gde sam i ja došao
doćićeš putem kojim se mora doći. . .“

Put koji vodi u Valjevo, grad u Zapadnoj Srbiji, u Kolubarskom okrugu, na 100 kilometara jugozapadno od Beograda – nije samo jedan. Niti je samo jedna stvar po kojoj je ovaj grad prepoznatljiv.

90.000 stanovnika opštine Valjeva ponosno priča o reci Kolubari, Tešnjaru, Muselinovom Konaku i Kuli Nenadovića, Desanki Maksimović, Voji Brajoviću, Nenadu Jezdicu i drugim poznatim ličnostima iz ovog kraja, prepoznatljivim čvarcima i rakiji. Oni koji su više fokusirani na privredni život Valjeva –  „brendom“ našeg grada nazivaju one koji na današnjem nesigurnom tržištu opstaju decenijama, zdravo posluju, otvaraju nova radna mesta i ističu se vizionarskim idejama i preduzimljivošću. Jedan od takvih „uspešnih Valjevaca“ je trgovinsko preduzeće „Europrom“.

EUROPROM-POCETAKTrgovinsko preduzece „Europrom“ osnovali su u Valjevu 15. maja 1990. godine Desimir Tadić i Živorad Žikica Spasojević.  Osnivačka sredstva su bila: sto, stolica, telefon, i stara pisaća mašina marke „Olimpija“. Bez poslovnog prostora, obrtnih sredstava i zaposlenih radnika – dvojica osnivača su imali ono najvrednije: dobru ideju, spremnost za rad i izuzetnu preduzimljivost. I tako je počelo. . .

U julu 1990. godine „Europrom“ otvara svoju prvu prodavnicu u naselju „Kolubara II“, prima prve radnike, i kupuje prvi kamion. Posao se polako širio, a uporedo su se rađale nove ideje vezane za razvoj i strategiju poslovanja.

Uz velike rizike, osnivači kupuju zemljište za novi magacinski prostor i 1993. godine počinju sa izgradnjom uz pomoć zaposlenih, prijatelja i rodbine. Radilo se udarnički i danonoćno.

U to vreme „Europrom“ otvara „Ribarnicu“ u naselju „Kolubara II“, počinje sa trgovinom na veliko, angažuju se novi radnici, i u julu iste, 1994. godine, firma se seli u novi poslovni prostor u Lukavcu. Uvodi se računarski informacioni sistem, što „Europrom“ svrstava u red savremenih trgovačkih kuća tog vremena.

A onda je 1997. godina donela jedan crni 7. novembar, koji je zauvek promenio živote mnogih, i sam „Europrom“. Tog dana, u saobraćajnoj nesreći, život je tragično izgubio jedan od osnivača – Živorad Žikica Spasojević.

Bio je jedan od onih ljudi zbog kojih ste privilegovani ako ih upoznate, srećni ako ih imate kao deo svog života, i neprolazno tužni ako ostanete bez njih…Žikicini naslednici (žena Zlatica i sin Boško) ga zamenjuju u zajedničkom rukovođenju sa Desimirom Tadićem, i na taj način potvrđuju biblijsko predanje – da veliki ljudi i posle smrti ŽIVE! A Žikica živi kroz ljubav žene Zlatice, sina Boška, ortaka Desimira, i uspehe „Europrom“-a. Slava mu.

Od 2000. – 2004. godine je period ubrzanog razvoja. Donete su dve strateške odluke. Prva je da se ubrzano razvija maloprodajna mreža, a druga da se otvaraju objekti u seoskim centrima.

Od 2005. – 2010. godine prisutan je napor svih zaposlenih na poboljšanju kvaliteta poslovanja. U ovom periodu sve veća pažnja poklanja se poslovnoj funkciji u razvoju – marketingu. Kako sami vlasnici kažu: „Postalo nam je jasno da je menadžment mozak preduzeća, ali da je njegovo srce – marketing, i da je normalno funkcionisanje organizma, tj preduzeća, moguće jedino negovanjem oba segmenta“.

Drugi segment poboljšanja kvaliteta poslovanja bio je usmeren na upravljanje zalihama. Ostvareni su izvanredni rezultati uspostavljanjem ravnoteže između količina nabavke, kvaliteta skladištenja, troškova snabdevanja, efikasnosti popune robe u prodavnicama i dostupnosti robe na policama.

Treći segment bio je usmeren na maloprodaju. Obzirom da „Europrom“ u tom periodu spada u srednja preduzeća koja nemaju velike supermarkete – veliki napori su ulagani u edukaciju trgovaca da što više koriste prednosti „male trgovine iz komšiluka“.

Međutim, i vlasnicima i zaposlenima bilo je jasno da dolazi vreme kada  „Europrom“-ov naredni poslovni potez treba da bude otvaranje velikog maloprodajnog objekta, supermarketa, kako bi mogao da što više odgovori potrebama svojih potrošača, ali i spremno dočeka najavljen dolazak inostranih trgovinskih lanaca u Valjevo.

To je realizovano 11. juna 2011. godine kada je Valjevo dobilo svoj prvi domaci supermarket, a “Europrom”-ova maloprodajna mreza postala bogatija za svoj najveci objekat do sada. Tog dana, tacno u podne, sa radom je poceo “EUROCENTAR”.

“Eurocentar” se prostire na 1400 m2, od kojih je 800 m2  prodajnog,, a 600 magacinskog  prostora. Kupcima je na raspolaganju oko 10000 artikala,  mini pijaca sa primamljivom, kvalitetnom  i povoljnom ponudom voća i povrća, mesara, a obezbeđen je i parking od 50 mesta. Objekat je opremljen aparatima najmodernije tehnologije, u njemu je zaposleno 35 radnika, a potrošači na raspolaganju imaju 6 kasa.

I dok vlasnici „Europrom“-a porucuju da je prostrani i dobro opremljeni“ Eurocentar“ odgovor na potrebe sugradjana Valjeva i zahvalnost za njihovu lojalnost  – potrosaci su jednoglasni da je upravo ovaj objekat kruna u dosadasnjem poslovanju njihove omiljene valjevske trgovine.

Nakon otvaranja “Eurocentra” nastavljeno je sa širenjem maloprodajne mreže. Otvoren je objekat “Evropa” u Popučkama, kao i objekti u Divcima i Šušeoci.

Nakon 25 godina rada na području Valjeva, gde je dominantna trgovina, „Еuroprom“ је odlučio da počne širenje na ostale opštine regiona, sa ciljem da, do svog narednog jubileja 2020. godine postane i regionalni lider.

Kupljene su lokacije u Mionici i Osečini, a sagrađen je, i u novembru 2014. godine počeo sa radom, objekat “Makiš” u Lajkovcu.

Na povrsini od 600 kvadratnih metara – u objektu u Lajkovcu raspoređeno je oko 6.000 artikala.

Jedan deo asortimana cine prehrana i hemija, a drugi deo program za selo – poljoapoteka.

U  ovom objektu radi 20 zaposlenih iz Lajkovca i okoline.

„Europrom“ i u objektu u Lajkovcu nastavlja primenu svoje poslovne politike da su cene artikala iste u svim objektima, ma gde se oni nalazili.

“Europrom” je u julu 2015. godine otvorio objekat na Obilaznom putu ka Užicu (površine 500 kvadratnih metara), a u novembru iste godine i objekat u Pambukovici.

Trenutno “Europrom” ima oko 400 zaposlenih, i 34 maloprodajna objekta u svom sastavu. U planu je dalje širenje maloprodajne mreže, i to najpre objekata u Kosjeriću i Osečini.